Vanliga Frågor

Här besvarar vi de vanligaste frågorna till Möbelkliniken. Hittar du inte svaret på din fråga här nedan, skicka ett mejl så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig.

Frågor om webshopen:

- Hur snabbt kan jag få min beställning?

Så gott som varje produkt i vår webshop finns i lager (undantaget vissa specialfärger mm, som vi måste beställa från England). Det innebär att vi skickar samma dag som beställningen inkommer (eller dagen efter om beställningen kommer på kvällen). Vi skickar som varubrev med Posten och normalt tar det 1-2 dagar tills dina varor anländer till Postens utlämningsställe.

- Jag ser att man betalar i er webbshop via Klarna, men jag vill inte betala med faktura, hur gör jag då?

Vi använder oss av Klarna Checkout, vilket innebär att fakturabetalning är förvalt och att Klarna har hand om även kortbetalning och direktbetalning till bank. När ni i kassan klickat på "Slutför köp" så kommer det upp en sida med en grön bock som säger "Tack för ditt köp!". Längst ner på denna sida står det "Vill du ändra betalningssätt?" Klicka på länken där och det kommer upp en sida där du väljer kortbetalning eller direktbetalning till bank.

- Levereras min beställning hem till mig?

Vi skickar som varubrev med Posten och dessa levereras till det av Postens utlämningsställen som ligger närmast din angivna adress. Du får en SMS-avisering när paketet anlänt till utlämningsstället (eller epost-avisering om du inte har mobiltelefon).

- Kan ni skicka min beställning mot postförskott?

Nej, vi skickar endast som varubrev med Posten/Schenker, alternativt med DHL (större paket). Vill man inte betala över nätet går det bra att få faktura via Klarna.

- Det gick inte åt så mycket färg som jag tänkt mig, kan jag lämna tillbaka det som blev över?

Ja, det går bra, så länge det rör sig om obrutna förpackningar.

Skicka till: Möbelkliniken/Resolvator, Stillmansgatan 9, 212 25 Malmö. Glöm inte bifoga namn och ordernr. Vi gör en återbetalning så fort vi konstaterat att produkten inte är använd.

- Jag har frågor angående min faktura, vart ska jag vända mig?
Vår fakturering hanteras av Klarna. Har du frågor gällande din faktura så vänder du dig till Klarnas kundtjänst, tfn: 08 - 120 120 10.

- Jag har en sliten fåtölj som jag skulle vilja färga om, men vill inte göra det själv. Kan ni göra det åt mig?
Ja det kan vi. Vi finns i Malmö och behöver du hjälp med mindre möbler, bilinredningar eller någonting annat i skinn, och har möjlighet att besöka oss så hjälper vi dig gärna. Ring innan ni kommer och försäkra att vi är på plats. Däremot har vi inte möjlighet att göra hembesök.

- Jag vill köpa läderfärg, men tycker inte om att handla på nätet, har ni en butik som jag kan besöka?

Nej det har vi inte, men våra produkter finns hos ett växande antal återförsäljare, se under fliken "Återförsäljare" längst ner på förstasidan.

Frågor om våra produkter:

- Jag vill färga in min fåtölj, men har inte någon färgspruta. Kan jag göra det ändå?
Ja, det går bra att använda en svamp när man påför läderfärgen. Man kan också köpa en airbrush och koppla den till en sprayburk med tryckluft. En sprayburk med tryckluft räcker ungefär till en soffa.

- Jag har en sliten soffa som jag vill färga in, räcker det med att jag köper läderfärg, eller behöver jag någonting mer?
För att göra ett bra jobb är en ordentlig rengöring och preparation av lädret A och O. Annars fäster inte färgen på lädret, utan på smutsen, vilket leder till att färgen kan lossna när du i framtiden gör rent den. En rengöring med ex. Ultra Clean rekommenderas alltid innan innfärgning. Ovanpå läderfärgen läggs en Ytfinish som förseglar färgen och ger den rätt glans (matt, satin eller blank). Finishen skyddar färgen, ökar slitstyrkan och ger soffan det utseende man eftersträvar.

- Min soffa som är tillverkad i konsläder, kan jag använda er läderfärg, Leather Colourant, för att färga in den?
Våra läderfärger är speciellt framtagna för läder, de tränger in i porerna och biter sig fast. Dessvärre fäster de dåligt på konstläder, som ju är plast och en helt annan typ av material, med glatt och ofta lite "oljig" yta. Man kan använda sig av en vidhäftare Adhesion Promoter, som ökar läderfärgens vidhäftningsförmåga, men fästförmågan blir ändå inte samma som om ytan är av läder.

- Hur mycket läderfärg behöver jag för att färga in en bilinredning?
Vi har tagit fram ett kit som innehåller allt som behövs för att göra en infärgning.

Det finns i tre storlekar:

  • Litet kit för infärgning av läder; räcker till små ytor som en soffdyna, insteget på ett bilsäte, mm.
  • Mellanstort kit för infärgning av läder; beräknas räcka till en fåtölj, eller en framstol i en bil.
  • Stort kit för infärgning av läder; räcker ungefär till en tresits-soffa, alternativt en hel bilinredning

- Jag har en soffa i Alcantara som jag vill har rengjord. Har ni något bra medel för detta?

Alcantara är ju en slitstark möbeltextil, till detta rekommenderar vi vårt Textilvårdskit som fungerar fint på alla slags möbeltextilier, samt mattor.

- Min katt har satt klorna i min skinnsoffa, så att det blivit små hål, hur fixar jag detta?

Vårt läderspackel Flexifil passar utmärkt till detta ändamål. Det går även bra att droppa lite läderfärg, Leather Colourant, i spacklet för att få rätt färg.

- Det är nu drygt 30 år sedan vi köpte vår skinnsoffa. Det är av bra kvalitet, men vi har slarvat med skötseln och skinnet känns torrt och hårt. Vad ska vi göra?
Det första ni bör göra är en ordentlig rengöring med Ultra Clean. Efter det skulle vi rekommendera att ni smörjer in soffan med Leather Revive mjukgörare, för att avsluta med Leather Protection Cream för skydd mot framtida nedsmutsning.

- Det har skett en liten "olycka", vår hundvalp har kissat i soffan och det har blivit en fläck som dessutom inte luktar så gott. Vad gör vi?

Vårt rengöringsmedel Urine Remover är speciellt framtaget för att neutralisera fläckar och doft från "olyckor" på skinn och textil, och ersätter med en fräsch citrusdoft.